Yksi kasvuyrityksen arvokkaimmista asioista on innostunut ja motivoitunut henkilöstö, joka tekee parhaansa yrityksen eteen. He tekevät sen, koska kokevat työnsä mielekkääksi ja haluavat olla mukana rakentamassa jotain hienoa hyvässä porukassa. Korporaatiomaailmasta tuttu jäykkyys ja byrokratia ovat näissä piireissä hyvin tehokkaita tunnelman tappajia. Siksi yrittäjähenkisillä yrityksillä on matalat organisaatiot ja joustavat käytännöt, joilla ne pyrkivät kaikin keinoin välttämään korporaatiomeininkiä.
Jos et ole tarkkana, saattaa korporaatiomeininki kuitenkin päästä luikertelemaan yritykseesi taloushallinnon kautta. Taloushallinnon prosessit ovat samanlaisia yrityksen koosta riippumatta, mistä syystä hyvää tarkoittavat neuvonantajat (konsultit, sijoittajat, tilitoimisto) saattavat tahattomasti ujuttaa yritykseesi korporaatiomaailman käytäntöjä.
Sivuraiteelle tyypillisesti päädytään käyttöpääoman tehostamishankkeissa. Käyttöpääoma on kasvuyrityksille erittäin tärkeää ja aiheesta löytyy kattavasti tietoa. Listasin aikaisemmassa kirjoituksessa Optimoi rahoitustarpeesi muutamia kasvuyritykselle toimivia malleja käyttöpääoman tehostamiseksi. Jotta tehostamistoimet eivät johda korporaatiomeininkiin, pidä mielessä, ettei suuren yrityksen malli automaattisesti toimi pienelle kasvuyritykselle.
Tyypillinen tällainen hanke on saada ostolaskuille mahdollisimman pitkät maksuajat. Joissakin tapauksissa tämä voi onnistua, mutta myös vastapuolet pyrkivät tehostamaan käyttöpääomaansa, eivätkä useinkaan suostu pitkiin maksuaikoihin. Näissä asioissa suuret jyräävät pienet, ja valitettavasti alkuvaiheen kasvuyritys on yleensä se pienin.
Jos sitten lähdet kyykyttämään jäljelle jäävää pientä, yrityksellesi arvokasta alihankkijaa (esim. koodaria) pitkillä maksuajoilla, siirrät kyseisen yrittäjän palkkapäivää ja riskeeraat mahdollisesti resurssin saatavuuden tulevissa hankkeissa. Tämä riski on yleensä huomattavasti suurempi kuin se hyöty, jonka pidemmästä maksuajasta saat.
Myyntisaatavien osalta kasvuyrityksen olisi tärkeää saada asiakassuoritukset mahdollisimman nopeasti. Älä kuitenkaan itsepintaisesti hankaloita myyntiäsi edellyttämällä lyhyitä maksuaikoja, etenkään jos asiakkaasi ovat vähänkään suurempia yrityksiä.
Älä myöskään lähetä asiakkaille heti laskun eräpäivän jälkeen perintätoimilla uhkailevaa, tylyä viestiä. Personoiduilla viesteillä pääset pienellä vaivalla samaan lopputulokseen, kuitenkaan heikentämättä asiakkaidesi mielikuvaa yrityksestäsi.
Asiakkaiden ja kumppanien negatiivinen mielikuva yrityksestäsi heijastuu aina myös henkilöstöösi, vaikuttaen herkästi myös heidän intoonsa ja motivaatioonsa.
Varmista myös, että työntekijäsi kokevat heitä koskettavat taloushallinnon prosessit, kuten matka- ja kululaskujen tekemisen, mahdollisimman kevyiksi ja vähän kuormittaviksi. Huolehdi myös siitä, etteivät mahdolliset hyväksymiskäytännöt hidasta niiden maksamista - nehän ovat oikeasti lainaa työntekijöiltäsi.
Tilitoimistollasi ja taloushallinnon järjestelmällä on merkittävä rooli tässä. Yrittäjähenkeä ymmärtävä tilitoimisto pystyy auttamaan joustavien prosessien rakentamisessa ja estämään turhan byrokratian hiipimistä yritykseesi.
Comments