top of page
Writer's pictureTimo Hämäläinen

Mitä eroa on ennusteella ja ennustamisella?

Olen huomannut tulos- ja kassavirtaennustamisesta saarnatessani, että toisinaan ennusteen ja ennustamisen ero hämärtyy. Ikään kuin luotettavaan ennustamiseen tarvittaisiin ainoastaan tuotteistetun järjestelmän näyttävät ennusteraportit. Näin ei tietenkään ole, vaan luotettava ennuste edellyttää aina laadukasta ennustamista. Tämän ymmärtäminen on erityisen tärkeää startupeille ja kasvuyrityksille sekä heidän sidosryhmilleen, kuten hallituksen jäsenille, sijoittajille ja rahoittajille.


Ennuste on siis raportti, joka on koostettu yrityksen saatavilla olevista tiedoista. Tulos- ja kassavirtaennusteella yhdistetään tiedossa olevat (sopimuspohjaiset tulot ja menot, rahoituserät jne.) sekä ennustetut erät (tärkeimpänä myynti). Ennusteen luotettavuus on täysin riippuvainen ennustamisesta, joka on jatkuva prosessi ja jonka kehitystä tulee seurata aktiivisesti.


Rahojen yllättävä loppuminen nimittäin viilentää kummasti keskusteluja sijoittajien kanssa.

Jos yrityksen liiketoiminta on jo vakiintunutta ja sen kassatilanne sallii yllätyksiä, voi ennustamiseen hyvinkin riittää yksinkertainen kasvun (tai taantumisen) simulointi. Kasvuun tähtäävälle startupille tilanne on kuitenkin toinen. Yrityksen runway (eli kuinka pitkään rahat riittävät) on usein jo valmiiksi varsin lyhyt, eikä sitä missään nimessä tule lyhentää huonolla ennustamisella, kuten esimerkiksi liian optimistisilla myyntiennusteilla. Rahojen yllättävä loppuminen nimittäin viilentää kummasti keskusteluja sijoittajien kanssa. Luottamuksen menetys voi pahimmillaan johtaa koko liiketoiminnan loppumiseen.

Startupin suurimmat haasteet ennusteprosessin osalta liittyvät aikaan, osaamiseen ja työkaluihin. Yrityksellä ei ole omia taloushallinnon resursseja, jolloin talousasiat jäävät yleensä yrittäjän kontolle. Yrittäjällä itsellään onkin paras ymmärrys liiketoiminnan kokonaisuudesta, mutta hänen aikansa tuppaa kulumaan muissa juoksevissa asioissa. Kun tähän lisää sen, että ennusteprosessin tukemiseen ei löydy kattavia työkaluja, jää monen yrityksen ennustaminen karkeiksi arvioiksi.


Yrityksen tulisi rakentaa tulosennustamisesta kuun sulkemiseen liittyvä prosessi, missä täsmäytetään ennustetut erät toteutuneiden kanssa ja päivitetään ennusteita. Ennusteiden onnistumista tulee myös aktiivisesti seurata, jotta niiden luotettavuutta saadaan kehitettyä. Kun tulosennusteet saadaan luotettaviksi, voidaan myös kassavirtaennusteet muodostaa oletustietojen pohjalta hyvinkin tarkoiksi.


Ennustamista varten yritys tarvitsee ennusteprosessia tukevan työkalu, joka voi olla tuotteistettu ohjelmisto tai itse tehty Excel-taulukko. Työkalun tulisi tukea toteumatäsmäytystä ja ohjata muokkaamaan ennustetta sen mukaisesti. Esimerkiksi ennusteella olevat ei-toteutuneet erät tulee siirtää tulevaisuuteen ja vastaavasti toteutuneet, mutta tulevaisuuteen ennustetut erät tulee siirtää pois ennusteelta. Lisäksi työkalun tulisi tukea ennustetarkkuuden seurantaa.


Yrityksen tilitoimistosta voi olla suuri apu prosessin kehittämisessä. Se kuitenkin edellyttää, että tilitoimisto ymmärtää kasvuyrityksen haasteita sekä itse ennustamisprosessia. Valitettavasti tämä on melko harvinaista.

30 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page